Kinnitatud juhatuse liige Olga Teterez poolt 25.07.2024, Tallinn

1.Õppekava nimetus:
Rõivaste konstrueerimine ja modelleerimine (6. taseme rõiva- ja tekstiilispetsialist)

2.Õppekavarühm ja õppekava koostamise alus

Õppekavarühm:
Tekstiili, rõivaste ja jalatsite valmistamine ning naha töötlemine.

Õppekava koostamise alus:
Rõiva- ja tekstiiltoodete konstrueerimisele spetsialiseerumisel kompetentsid B.2.1 ja B.2.2 ja B.2.3.

3. Eesmärk ja õpiväljundid

Eesmärk:
Koolituse läbinu põhitöö on rõivaste konstrueerimine, millele eelneb mõõtude võtmine, põhi- ja juurdelõike konstrueerimine, modelleerimine, esimese proovi läbiviimine. Koolituse läbinu saab tööta tootmis- ja äriettevõttes, kus tema tegevuse tulemusena tagatakse toodete ja tehnoloogiate koostoime, ostutegevus ning lisandväärtuse loomine. Eesmärgiks on võimaldada õppijal omandada teadmised, vilumused, oskused ja hoiakud tööks tekstiiltoodete tootmise ettevõtetes ja õmblusettevõtetes nii Eestis, kui ka välismaal. Eriala tööülesannete hulka kuuluvad riidematerjalide töötlemine vastavalt tehnoloogiale ja omadustele ja nende säästlik kasutamine, erinevate toodete ja tootesõlme õmblemine; töötamine sõltuvalt toote eripärast erinevatel õmblusmasinatel ja kuumniiske töötlemise seadmetel ning vastavate töö- ja abivahendite kasutamine.

Õpiväljundid:
Koolituse lõpuks õppija teab:
• professionaalne terminoloogia;
• õmblustööstuses kasutatavate masinate tüübid;
• õmblustööstuses kasutatavate masinate ja seadmete lisatarvikud ja nende tööpõhimõtted;
• õmblusvahendid, -seadmed ja -tarvikud;
• riidematerjali liigid ja omadused;
• materjali ehk kanga töötlemise printsiibid;
• lõigete tüübid;
• õmbluste liigid;
• sõlmede töötlemise ja kinnitamise tehnoloogia;
• rõivaste elementide töötlemise tehnoloogia;
• proovi läbiviimise ja paranduste tegemise põhimõtted;
• kvaliteedinõuded õmblustoodetele;
• mõõtmise ja kontrollimise vahendid;
• ohutuse nõuded;
• ergonoomika põhimõtted;
• klienditeeninduse põhimõtted;
• meeskonnatöö põhimõtted;
• sotsiaalvõrgustiku administreerimise põhimõtted.
Moodulitesse on integreeritud järgmised võtmepädevusi arendavad teemad: erialane inglise keel.

4.Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused

Sihtgrupp:
Täiskasvanud, kes soovivad töötada nii ateljees, kui ka ettevõtjana ja soovivad omandada vajalikke baasteadmisi ja -oskusi.

Õpingute alustamise tingimused:
Põhiharidus.

5. Õppe maht, õppe ülesehitus, õppekeskkond ja õppevahendid

Õppe maht ja ülesehitus:
Koolituse kogumaht on 190 ak. tundi, millest 60 ak. tundi auditoorset tööd, 60 ak.
tunni praktikat koolikeskonnas, 60 ak. tundi praktikat töökeskkonnas, 10 ak. tunni iseseisva töö.

Õppekeskkond ja õppevahendid:
Koolitus toimub aadressil Vabaduse väljak 2, Tallinn. Koolitusklassid vastavad tervisekaitse nõuetele. Igale koolitusel osalejale tagatakse kohvipaus. Koolitusel on võimalik kasutada toimivat internetiühendust. Osalejatele on koolituskeskuse poolt tagatud töövahendid.

6. Õppeprotsessi kirjeldus, sh õppe sisu, õppemeetodid ja -materjalid

Õppe ülesehitus ja maht
Õppe sisu ja õppematerjalid
Õppemeetodid
Auditoorne töö
3 ak. tundi
Tootmisprotsessi planeerimine ja korraldamine
 tootmistehnoloogia ja -seadmed
 tootmise planeerimine ja logistika
 autori- ja tarbijakaitse
Loeng
Auditoorne töö
5 ak. tundi
Tekstiilmaterjalidega töötamine
 tekstiilmaterjalid erinevates kasutusvaldkondades
 lõngade ja niitide struktuur, ketramine
 tekstiili- ja rõivatööstuses kasutatavad materjalid ja nende liigitamine
 riide, trikotaaži, lausmaterjali, liitmaterjali ja teiste tekstiilmaterjalide struktuur ning valmistamise tehnoloogia
 tekstiili- ja rõivamaterjalide hooldamine

Loeng, näitlikud õppevahendid

Auditoorne töö
2 ak. tundi
Toote tehnilise joonise ja dokumentatsiooni koostamine
 kutsealane terminoloogia
Loeng, näitlikud õppevahendid
Auditoorne töö
30 ak. tundi
Moejoonise ja skeemi järgi lõigete konstrueerimine
 põhilõike konstrueerimine (seelikud, kleidid, püksid, trikotaaži kleidilõiked)
 valmislõikega töötamine
 igasuguse fassooni modelleerimine põhilõike järgi
 materjali arvutamine ja mõõtude järgi kohandamine
Loeng, näitlikud õppevahendid
Auditoorne töö
30 ak. tundi
Toote lekaalide valmistamine
 varruka konstrueerimine ja modelleerimine
 lõikus ja ettevalmistus prooviks
Loeng, näitlikud õppevahendid
Auditoorne töö
24 ak. tundi
Toote korrigeerimine
 proovide läbiviimine ja paranduste teostamine
 toode õmblemine
Loeng, näitlikud õppevahendid
Auditoorne töö
10 ak. tundi
Toote ettevalmistamine tootmiseks
 turunduse alused
Loeng, näitlikud õppevahendid
Auditoorne töö
16 ak. tundi
Erialane inglise keel
Loeng, kirjalik töö (töövihik)
Iseseisev töö
10 ak. tundi
 kinnistab auditoorselt läbivõetud materjali iseseisva
mõtestatud tegevusega
 omandab oskusi tekstiili- ja rõivamaterjalidega
seotud praktiliste tööde sooritamisel ning iseseisvalt
erinevate ülesannete lahendamisel.
Kodutöö, kirjalik töö
Praktika töökeskkonnas
60 tundi
Praktiline Õpe
 Omandab oskused planeerida oma tööd, teha õmblemisega seotud põhitöid ja teenindada kliente.
 Omandab oskust töötada meeskonnaliikmena.
 Praktikal omandavad õppijad kutsestandardile vastavad teadmised ja oskused, mis võimaldavad edukalt töötamist õmblusettevõttes.
Praktika õpetaja juhendamisel

7. Hindamine ehk õppe lõpetamise tingimused

  • Hindamismeetod

    Teoreetiline Hindamine
     Kirjalikud testid ja eksamid
    Küsimused, mis katavad õppekava põhiteemad.
     Mitmevalikvastustega testid, lühivastustega küsimused ja essee küsimused.
     Kodutööd ja esseed
    Kodutööd teemadel nagu "Taskude valmistamine" või
    "Riiete personaalne stiliseerimine".
    Esseed, mis nõuavad õpitu sügavamat analüüsi ja praktilise rakendamise kirjeldust.
  • Hindamiskriteerium


    Täpsus ja õigsus: Vastuste korrektsus ja täpsus.
    Sisukus: Vastuste põhjalikkus ja detailsus.
    Loogilisus: Argumentide ja seletuste loogiline ülesehitus.
    Kodutööd ja esseed:
    Sisu ja sügavus: Teema käsitlemise põhjalikkus ja sügavus.
    Struktuur ja vormistus: Selge ja loogiline ülesehitus, korrektne keelekasutus ja vormistus.
  • Praktiline Hindamine
     Praktilised ülesanded, näiteks.
    Osalemine praktilistes tundides
    Hindamine osalemise aktiivsuse ja panuse alusel praktilistes tundides.
    Õpetaja või juhendaja tagasiside praktilise töö käigus.
  • Tehniline oskus: Oskus õigesti täita praktilisi ülesandeid (nt modeleerimine).
    Osalemine praktilistes tundides:
    Aktiivsus ja kaasatus: Osalemise aktiivsus ja kaasatus praktilistes tegevustes.
    Koostöö ja meeskonnatöö: Võime töötada tõhusalt meeskonnas ja teha koostööd kaaslastega.
    Täpsus ja kiirus: Täpsus ja kiirus praktiliste ülesannete täitmisel.
  • Rühmaarutelud ja diskussioonid, mis aitavad hinnata osalejate teadmisi ja suhtlemisoskusi.
  • Esitlusoskus: Selge ja enesekindel esitus, hea keelekasutus ja kehakeel.
8. Väljastatavad dokumendid
Õpiväljundid omandanud ning hindamise läbinud õppijale väljastatakse tunnistus. Hindamisel mitteosalenud või hindamist mitteläbinud õppijale väljastatakse tõend koolitusel osalemise ja läbitud teemade kohta.

9. Koolitaja kvalifikatsioon
Nonna Mumma. 1988 a. omandanud kutse „Naiste ülerõivaste rätsep“ Tallinn 4. kutsekoolis. 2002 a.omandanud kutse „Konstrueerija-modelleerija“ Tallinna Kristiine Teeninduskool. 2023 a. omandatud kutse “Täiskasvanute koolitaja tase 5“. Töötanud rätsepana erinevates ateljeedes ja erinevate moeloojatega kokku 38 aastat.
Olga Teterez. Inglise keele filoloog (MA), Eesti Diplomaatide kooli lõpetaja. Töötab Tetkoolis alates 2009.a, õpetamise üldstaaz 10 aastat.

Made on
Tilda